lördag 18 november 2017

Formsydd hybrid: Humbird

En formsydd hybrid från Tyska Humbird.
Humbirds formsydda hybrider är handgjorda. Sydda av WAHM (work at home mums). Tygerna är förtvättade. En riktig kvalitetsblöja som är unik. Mönstren finns i begränsade upplagor.
En formsydd hybrid är som en formsydd, men med ett dolt lager av Polartex (polyester) för att stå emot väta bättre. De håller alltså torrt på utsidan längre än en "vanlig" formsydd. (Upp till 2-6tim utan skal, beroende på hur mycket barnet kissar) Men med skal (Ull eller PUL håller de ju torrt längre. Perfekt som nattblöja.
2st inlägg ingår (bara ett i newborn storleken)

Finns i 3 storlekar:
Newborn/nyfödd: nyfödd-5,4kg (knapp för att knäppa ner för naveln)
Storlek 2: från ca 5,5 Kg  – 15,5 Kg
Storlek 3: från ca 6,8 Kg  – 18 Kg

Material:
Yttertyg: Bomullsjersey (95% bomull, 5% spandex) Eller ett vävt bomullstyg och  dold kärna av 100% polyester (polartec)
Innertyg: Bambuvelour (28%bomull, 67%bambu, 5%polyester)
Långa inlägget: 1 lager bambuvelour + 2 lager tjock  bambu/ekobomull (70%bambu 30% ekologisk bomull).
Det mindre inlägget: 2 lager tjock bambu/eko bomull (70% bambu / 30% eko bomull) + 1 lager polartec.

En av våra snyggaste blöjor


Båda inläggen på plats

Långa inlägget sätts över det korta

Korta inlägget kan knäppas fast i det längre, eller för sig självt i blöjan

Bara det lilla inlägget



Storleksjämförelse mellan Humbird storlek 3 och Sloomb obf strl L:

Som man ser så är Humbird större men inte mycket bredare, mer längre, men går att knäppa ner på höjden, vilket sloomb inte gör.


Positivt:
+Snygga!
+Handgjorda
+Mjuka
+Bra uppsugning

Negativt:
-Priset
-Knappar mot huden

Mitt utlåtande:
En av våra absolut snyggaste blöjor! Jag gillar verkligen denna blöjan. Jag tycker i och för sig bättre om vändsydda kanter, inte overlockade, men jag vänjer mig mer o mer vid dem. Blir inte lika tjockt och "knöligt", lite smidigare kanske, men blir de stela kan de skava tycker jag. Än så länge har denna hållit sig mjuk. Själva blöjan känns ganska tunn, inte så tjock och bylsig. Men den har ändå bra uppsugning, då inläggen är bra och tjockare. Det långa inlägget är nästan lite väl långt, speciellt när man knäppt ner blöjan på höjden. Men jag brukar vika det och det blir bra. Däremot gillar jag inte att knapparna är mot huden, men barnet verkar inte störas av det, men jag hade föredragit om de satt under lite tyg.
Vi har storlek 3 till 2-åring på snart 12kg, den är stor, men inte för stor och bylsig, utan sitter bra. Finns plats att boosta, men det har vi inte behövt än. Funkar bra som nattblöja. Jag gillar hybrider, de har så bra uppsugning och känns inte lika blöta som andra formsydda och är ofta handsydda. Priset är ju en nackdel, men jag förstår att nån som handsyr saker och inte massproducerar i en fabrik vill ha en rimlig lön. Så det känns ju bra när man köper sånna här blöjor, att man vet att tillverkaren får bättre betalt än vad de får i en fabrik. Hybrider verkar mycket vanligare i USA och Danmark än här i Sverige, jag har bara hittat dem begagnat förut, köpta från andra länder, men nu finns dessa hos lillemoln och det är ju kul att se nån Svensk återförsäljare med hybrider. Jag skulle säkert köpt fler om jag inte hade för många blöjor redan =)
Och man kan ju diskutera hur vida man ska ha polyesterfleece i blöjor eller ej. Jag föredrar nog utan pga miljön, men å andra sidan så håller de ju tätt bra, så de är bra i nattblöjor, men när jag syr egna blöjor så har jag inte det, och det går ju bra det med.
Helt klart en bra blöja.

Inköpsställen:
www.lillemoln.se
https://humbird.eu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar