tisdag 21 juni 2016

Formsydda; Ullrike

100% Bomullsfrotté i flera lager. Dessa (och vikblöjor) var mina favoriter på nyfödd bebis, tillsammans med Lilla lammets PUL-skal. De var väl lite stora i början, men inte alls lika bylsiga som one size blöjorna. Håller tätt, (läckte ibland bajs ut på skalet, men ej igenom) bra storlek. Har funkat länge för oss, går med nöd och näppe fortfarande på 8mån 7,5kg tung bebis, men då boostar jag med ett extra inlägg (gärna geffen baby) och de är lite väl smala i grenen nu, men som sagt, funkar ännu och säkert ett tag till.

De "ska" vara vita, men denna har tvättats med rött och antagit en svagt rosa nyans..

Insidan
"Flärpen" i mitten kan vikas dubbel bak, fram eller vikas ut och vara både bak och fram. Väldigt bra om man har framåt-kissare tex. Att den har lösa delar påskyndar även torktiden. Men dessa tar lång tid att torka, men då är de ju rätt tjocka med, så jag väntade mig inte annat..


Positivt:
+Suger jättebra!
+Bra passform
+Man kan variera uppsugningen lite genom att vika fram eller bak "flärpar"

Negativt:
-Inget att fästa med, men funkar att lägga löst i skal eller fästa med snappi
-Blir stela efter tvätt
-Torkar rätt långsamt

Mitt utlåtande: En bra, prisvärd (säljs ofta rätt billigt begagnade, går ej att köpa nya nu) blöja som jag rekommenderar.


Jag hade även en annan variant av Ullrikes formsydda blöjor. Av 100% Bomull. Såg ut som lakansväv, även dessa var begagnade och jag vet inte om de sett annat ut från början. Går ej att köpa nya nu (vad jag vet).

På sidorna var det nog 2 lager bomullstyg och i mitten var det flera lager. Ok uppsugningsförmåga skulle jag säga. Vet ej vilka kg den skulle passa, jag sålde dem vidare innan de passade perfekt. Gick att vika lite för olika passform, men lite stora och bylsiga tyckte jag nog.



Positivt:
+Går att "rulla in" vid benen för att undvika läckor.


Negativt:
-Inget att fästa med, men kan funka att lägga löst eller fästa med snappi
-Blir lite stela efter tvätt (som så många andra blöjor av naturmaterial)

Mitt utlåtande: Det finns bättre formsydda. Dessa är ett bra ekonomiskt alternativ, men för oss var inte passformen den rätta och det faktum att det saknade "stängning" gjorde att jag alltid valde andra. Dessa "halkade" runt mer än de i frotté.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar