onsdag 10 augusti 2016

AIO: TotsBots Easyfit

Totsbots v2 (vita) v3 (blå, grön, three little pigs, chicken licken, enormous turnip, London) v4 (vit, sixpence)

Totsbots easyfit finns i 4 versioner som jag vet om (de borde ju finnas en v1 eftersom det verkar lite galet att börja med v2, men jag har aldrig sett nån sån, bara v2, v3, v4, v5 star) De är väldigt lika i passformen, är väl bara v5 som har nån större skillnad i passform. Men de har lite olika material på insidan. Det är pul ytterst, mjuk och följsam pul, min favorit i känslan på utsidan!
v2 har bambu över mikrofiber på insidan, v3 har lurvig polyester, v4 bambu/polyester och v5 bambu.
v3 torkar fort! v5 torkar väldigt långsamt. Jag gillar dem allihop, men v5 är nog favoriten då de fixat en del jag stört mig på innan. Alla versioner har ett långt inlägg/tunga att stoppa i en ficka, väldigt smidigt och lätt att boosta. De har underbara mönster och jag blev helt "kär" i dessa blöjor och ville köpa mängder, tills jag insåg att passform och användarvänlighet inte riktigt passade oss.. men de är fortfarande en av favoriterna när de kommer till AIO. Men jag är inte så förtjust i aio då de måste tvättas alltihop varje gång, mycket tvätt. och de tar lång tid att torka.

TotsBots Easyfit V2

Fanns i enfärgat och mönstrade. Går ej att köpa nya nu, men finns ibland begagnat.
Knappar på framsidan för att reglera höjden. Kardborre-stängning i midjan. (starka mjuka kardborrar, jag gillar Totsbots kardborrar)
En rätt så tunn tunga/inlägg som viks in i fickan (hänger fritt efter tvätt och torkar på så sätt fortare). v2 har bambu på ovansidan och mikrofiber på undersidan av "tungan" och har bra uppsugning. Jag väljer ändå ofta att boosta med ett extra inlägg. Dessa blöjor är så lätt att boosta, lätt att få in inlägg och bra med plats. PULen på v2 är tjock och inte så stretchig, men ger ändå en bra passform och går lätt att boosta.  


  
Flower power

Jag tror denna blivit lite färgad och fått en lite mer rosa insida än det var från början... Här är inlägget instoppat i fickan.

Inlägget/"tungan" i sin fulla längd

Bambu/polyester


Positivt:
+Mjuk skön utsida
+Snygga mönster
+Lätt att anpassa storlek med kardborrar
+Lätt att boosta

Negativt:
-Behöver oftast boostas
-Sömmar i benresåren som inte känns helt säkra, speciellt när de blir äldre

Mitt utlåtande:
Jag har svårt att bestämma mig för en favorit av Totsbots versioner, jag gillar denna, bambu suger bra och med mikrofibern torkar den lite fortare, om än så där långsamt som AIO i naturmaterial ju alltid gör.. De är fina, bra kvalitet på kardborren och känns som en bra AIO. Pocket kan vara lite tröttsamt/jobbigt att stoppa (med inlägg) men denna ficka är så bred och inte alls så tajt, så det går fort och enkelt, väldigt smidigt och det gillar jag. Och lätt att ha koll var inlägget är, när det sitter fast och inte kan "komma bort" i tvätten. En bra blöja helt enkelt!
Jag har en gammal utsliten v2 och den läcker i bensömmarna, så jag tänker ibland att de där sömmarna är lite dumma och känns osäkra, men den är ju ändå så dåligt skick, så den är ju inget att utgå från. Denna i finare skick funkar ju väldigt bra och läcker ej i sömmarna.

TotsBots Easyfit V3


Fanns i enfärgat och mönstrade. (De enfärgade har färgade insidor med, inte bara vitt som de mönstrade har). Fanns i sagomönster (Jag bara älskar sånt!!!) De sålde även mönster designade av Frugi (som även gör kläder i samma mönster). De fanns i några "hard-to-find"-mönster med (mönster som var svåra att få tag på).
Går ej att köpa nya nu, men finns ibland begagnat.
Knappar på framsidan för att reglera höjden. Kardborre-stängning i midjan. (starka mjuka kardborrar, jag gillar Totsbots kardborrar). v3 finns även en del med knappar, men kardborre är nog vanligare. (Men jag har en med knappar)
En tunn tunga/inlägg som viks in i fickan (hänger fritt efter tvätt och torkar på så sätt fortare). Dessa torkar fort!  v3 har lurvig supermjuk "minky" polyester i inlägget. Dessa boostar jag alltid! Tycker de suger rätt dåligt i sig själv. Men med ett extra inlägg funkar de bra. Dessa blöjor är så lätt att boosta, lätt att få in inlägg och bra med plats. PULen på v3 är tunnare än v2, inte sådär tjock och "stel", mera stretchig, ger en bra smidigt och följsam passform och går lätt att boosta.

Storyprint: The Enormous Turnip

Insidan; minky

100% polyester
"Tungan" i sin fulla längd
Grön utsida

Med grön insida (detta gillar jag, kul med färg =) )
 Positivt:
+Mjuk, följsam
+Lätt att reglera storlek med kardborren, som är bra
+Lätt att boosta
+Torkar fort
+härligt mjukt "lurv" i
+Roligt med färgade insidor

Negativt:
-Suger inte tillräckligt, måste boostas


Mitt utlåtande:
Jag gillar dessa. Ett tag blev jag så sur att de läckte, men det avhjälptes med ett extra inlägg i. Klarar inte mycket i sig själv tycker jag, men med extra inlägg blir de bra. De är så mjuka och sköna och så otroligt fina prints! Denna version är den som känns torrast mot huden.

TotsBots Easyfit Binky V4

Jag tänkte att v4 måste väl vara min favorit, den suger ju bäst av alla 3, om man har tillhörande booster i. Men det kan bli klumpigt med den i, så tillbaka till att inte kunna välja favorit ;) Som de övriga; one size (ca 4-16kg).
Finns i enfärgat och ännu en gång, FINA mönster. Tex de med temat ramsor (imse vimse spindel, Hickory Dickory Dock osv.) Även v4 gjordes i samarbete med Frugi.

De har börjat byta ut v4 mot v5 i webbshopparna nu, så svårt att få tag på nya nu, men kan finnas begagnat.
Knappar på framsidan för att reglera höjden. Kardborre-stängning i midjan. (starka mjuka kardborrar, jag gillar Totsbots kardborrar).
En tunga/inlägg som viks in i fickan (hänger fritt efter tvätt och torkar på så sätt lite fortare). Insidan kallar de binky, bambu/bomull (60/40%) på ena sidan och minky (polyester) på andra sidan.
Ett extra lite kortare inlägg medföljer, som kan knäppas fast i den långa fastsydda "tungan". Det går som de övriga lätt att få in inläggen och booster. och har lika stretchiga mjuka PUL-tyg som v3.
Totsbots v4 Wimbelbum
Boostern fastknäpp




Positivt:
+Mjuk, följsam
+Lätt att reglera storlek med kardborren, som är bra
+Torkar relativt fort
+Suger bra

Negativt:
-Lite klumpig med boostern i, som ofta behövs (blir lite konstig passform med den i, speciellt då boosten är lite kort)
-Lite stel

Mitt utlåtande:
v4 har bra uppsugning, speciellt med boostern i. Bambun kan bli lite stel efter tvätt, men jag brukar gnugga den mjuk. Den har så fina mönster och jag gillar dem verkligen, men stör mig lite på att den kan bli så klumpig med boostern i. Men man kan ju välja ett annat extra inlägg istället för det medföljande.
 

TotsBots Easyfit V5 star

V5 Star finns även den i enfärgat och sen de fina mönstren. Bla sagotema igen (jippi =) ) och sen fint blommönster, en ny stil för totsbots.
Jag fick hem min första v5 från Tyskland, då hade de inte börjat säljas i Sverige ännu, men nu börjar pyrus ta in dem.
Precis som de övriga; knappar på framsidan för att reglera höjden (v5 är längre än de övriga, de har gjort den lite större, bättre som one size alltså, många har klagat på att de var lite små). Kardborre-stängning i midjan. (starka mjuka kardborrar).
En tunga/inlägg som viks in i fickan (hänger fritt efter tvätt och torkar på så sätt lite fortare). Men denna torkar väldigt långsamt! Den absorberande kärnan är av bambu, och bambu mot huden och naturmaterial är ju inte kända för att torka fort.. Men å andra sidan suger det ju bra.
De har tagit bort sömmarna i benen för att undvika läckage och de är som sagt lite större. Men den känns ändå nättare än v4 då den blev lite bulkig med booster i, och lite stel, denna är mjukare och suger bättre, trots att det inte är nån extra booster att knäppa fast, bara "den vanliga tungan".
De har ändrat tyg i sidorna (stay dry buffer zone), de som ska vara avstötande mot vätska och låta den rinna in i inlägget istället för ut mot sidorna och upp på magen, det ska nu vara helt vattentätt.

v5 star Little red riding hood

Insidan med "sty dry buffer zone" för att hålla kroppen och magen torr och samla vätska nere i inlägget.


Positivt:
+Mjuk, följsam
+Lätt att reglera storlek med kardborren, som är bra
+Lätt att boosta (men har aldrig behövts här)

+Suger bra
+Inga onödiga sömmar vid benen
+Lite större och rymligare, men ändå mjuk och inte alltför bylsig

Negativt:
-Torkar långsamt

Mitt utlåtande:
Jag gillar dessa, de har ändrat många saker jag stört mig på. Än har jag aldrig stört mig på att totsbots är för små, men senare är det säkert bra att de är större nu och de funkar ju bra nu med. Bensömmarna som jag varit osäker på är borta och de känns mer läckagesäkra nu. De suger väldigt bra och de är så fina och mjuka. Det enda jobbiga är att de torkar så otroligt långsamt, men det betyder väl att de suger bra..

Inköpsställen:
www.pyrus.se


Jämförelse:
v2, v3, v4, v5 
Här ser man att de första tre är i lika storlek, men v5 är lite större.

Olika insidor

En v4 på en v5 för att visa att v5 är lite större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar