måndag 15 augusti 2016

Pocket: Rumparooz

One size pocket (från ca 2,7kg -16+ kg enligt tillverkaren) Knappar på framsidan reglerar höjden på blöjan. Och stängs med knappar i midjan, 2 rader för att hålla tätt runt låren.
Medföljer två mikrofiberinlägg (6r soaker), ett timglasformat som kan knäppas fast i ett långt inlägg som går att knäppa för att reglera storlek.
Insidan har mjuk mikrofleece med dubbla benresårer för att hålla riktigt tätt.






Positivt:
+Dubbla benresårer håller tätt bra
+Torkar fort
+Rymlig ficka

Negativt:
-Fleece blir lite varmt tycker jag och de är ju inte det bästa ur miljösynpunkt, men håller ju torrt bra
-Inga återförsäljare i Sverige

Mitt utlåtande:
Det långa inlägget ser ut som BumGenius inlägg. Jag har inte testat om nån suger bättre än de andra, tycker båda funkar bra. Blöjan är ganska bred i grenen, som OS pockets ofta är. Jag gillar den dubbla resåren, känns som de håller inne bajs lite bättre. Bra till amningsbajs och när barnet blir större bra när de kissar mycket på en gång. Men jag är kluven till fleece, jag är inte alls insatt, men jag vet att de släpper små små partiklar som hamnar i vårt vatten och det känns ju inte så bra. Men det finns ju mycket som inte är så miljövänligt och även naturmaterial kan ju framställas med mindre bra metoder. Så jag har inte sagt helt nej till fleece. Men sen är det lite varmt tycker jag, så på sommaren tar jag ogärna en blöja med fleece-insida. (Sen kan vissa barn vara känsliga mot fleece och bli röda av det, men det verkar vi inte ha problem med här, och vissa behöver ju torrskikt och tål ej att bli blöt) Känns torr mot huden, mjuk och skön. Jag tycker de får en bra passform med knapparna, om än lite väl bred i grenen. Helt ok pocket. Jag väljer ofta annat framför pocket då jag tycker det är lite "jobbigt" att behöva tvätta hela blöjan och att stå och packa dem (med inlägg) men denna fickan är rymlig och lätt att packa. Och inläggen suger bra. Jag gillar att kombinera mikrofiber (som suger snabbt men inte håller vätska så bra vid tex tryck) med bambu, hampa eller bomull (som håller vätska bättre). Med det långa original inlägget och en Geffen baby super absorber håller denna blöja torrt länge.

Inköpsställen:

www.lillegullbleier.no/ Jag vet ingen svensk återförsäljare men finns iaf en norsk =) (jag har köpt ett rumparooz skal av henne, bra butik)
http://www.kangacare.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar