tisdag 18 juni 2019

Vikblöjor: xkko vikblöjor

XKKO är ett Tjeckiskt märke som gör ekologiska GOTS-certifierade vikblöjor i både bomull och bambu.
Vikblöjorna av bomull finns både i rutvävd och birdseye (olika sätt att väva tyget) men de i bambu finns enbart som rutvävda. Säljs i 5-pack.
Bomulls vikblöjorna är tätt vävda, medan de i bambu är lite "glesare". Finns i flera färger. och i storlekarna 70x70 och 80x80 cm.
Vikblöjor i bomull tål hög tvätt-temperatur medan de i Bambu har 40 grader som rekommendation (blir lätt spröda vid högre temp).


 Birdseye

Birdseye
 
Bambu

Positivt: 
+ Bara två sidor med vikta kanter (mindre knöliga då) men bara bomullsvarianten, ej bambu
+ Finns i två olika storlekar
+ Eko
+ Fina färger

Negativt:
- Drar sig mycket, blir mer rektangulära än fyrkantiga (speciellt de i birdseye)
- Låg tvättemp på Bambuvarianten

Mitt utlåtande:
Jag hade XKKO i birdseye bomull och bambu. Birdseye blev snabbt rektangulära, men det känns helt ok när man bara limpviker, lite svårare med vikningar som är gjorda för fyrkanter, men funkar ändå, men ser inte lika snyggt ut =)
Birdseye-varianten har en tendens att dra sig mer än de rutvävda, men är slätare i ytan. Jag föredrar nog rutvävda framför birdseye ändå. Känns som birdseye är så slät att den har långsammare uppsugning (kan mycket väl vara inbillning från min sida!)
De i bambu är supermjuka!! så sköna, men en stor nackdel är temperaturen för tvätt, jag vill kunna tvätta blöjor i minst 60 grader.
De i birdseye känns helt ok, men är inget jag inte skulle klarat mig utan, de i bambu är så mjuka, så gillade det, men passar kanske bättre som gosefilt än blöja pga tempen.. Men eftersom vi pottade och bara hade kiss i blöjan och inte bajs (på slutet iaf) så kändes det ändå ok med 40 grader och jag körde dem faktiskt i 60 ibland ändå, men var beredd på kortare livslängd då. Vanliga bomullsvikisar kan ju hålla i en evighet.


Inköpsställen:
www.lillaeko.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar