tisdag 2 oktober 2018

Formsydda: Hu-Da



Hu-Da är ett österrikiskt företag som är inriktade på att utveckla miljövänliga barnprodukter. De använder GOTS-certifierade material så långt de kan. Tillverkas i Europa.
De formsydda blöjorna är i one size som ska räcka hela blöjperioden. Knäpps med kardborre i midjan och knappar reglerar storleken på höjden.
Tror de görs i två varianter nu, bambu eller bomull.

Hu-Da formsydd bambubomull
Blöjan består av 67 % bambuviskos, 27 % ekologisk bomull och 6 % elastan. Det mönstrade tyget är GOTS-certifierat. Maximal uppsugningsförmåga uppnås först efter ett antal tvättar. Slät insida.



Bambu bredvid bomull


Hu-Da formsydd Eko Bomullsvelour
Blöjan och inlägget består av 100% ekologisk, GOTS-certifierad bomull. Maximal uppsugningsförmåga uppnås först efter ett antal tvättar.


Insidan blir lite strävare efter tvätt men gnuggas mjuk. Lite mer frotté-liknande velour skulle jag säga.


Bambuinlägg bredvid bomull


De tre sorter jag hade, Den äldre med bomull och torrskikt säljs inte ny längre.



Denna är en äldre variant som verkar ha ett torrskikt på ena sidan av inlägget.
Syntetiskt torrskikt på ena sidan av inlägget.
Blekt tvättlapp, men tror dessa är gjorda av bomull



Positivt:
+Nätta
+Bra uppsugning
+Bra passform
+Kardborren verkar vara bra kvalitet som håller många tvättar

Negativt:
-Torkar långsamt
-Finns bara med kardborre, ej knappar (jag föredrar knappar)

Mitt utlåtande:
Jag föredrar knappar, men tycker Hu-da's formsydda var väldigt bra. När jag sydde egna formsydda sen så ritade jag av en Hu-da och satt knappar på mina istället. De har smalt i grenen, blir inte bylsiga utan nätta. Men har en väldigt bra uppsugning då det är flera lager tyg i grenen och det extra lösa inlägget går utmärkt att ha både med bredare delen fram eller bak, beroende på var kisset hamnar mest. Att inlägget är löst hjälper ju torkningen, men själva blöjan är väldigt "kompakt" och tar tid att torka. Men dessa var ändå lite av en favorit.
Jag använde dem främst dagtid, men testade även på natten med ett extra hampainlägg i och det funkade bra.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar