måndag 4 november 2019

Formsydda: Bambinex Softness i bambu

Bambinex formsydda softness blöja i bambu är tillverkad av högabsorberande bambufiber. Absorberar mer än bomull och behåller sina unika egenskaper även efter mycket tvätt. Bambinex skriver även att bambu är lättodlat, växer snabbt och klarar sig utan växt- och bekämpningsmedel.
Det är även naturligt antibakteriellt och allergivänligt.
Blöjan är Oeko-Tex - certifierad (innebär att den är fri från hälsofarliga ämnen.) Tillverkad i Europa.

Innehåller: 80% viskos av bambu (48% bambu, 32% bomull) 20% polyester

Ett inlägg som knäpps fast ingår, man kan även köpa till extra inlägg av bambu (tex för att boosta till natten). Det krävs ett skal över (PUL eller ull)


Finns i två storlekar som kan regleras på höjden, med knappar:
S1: 3,5-10kg
S2: 10-20kg



Tabbarna viks vid tvätt för att undvika att fastna i annat.

Inlägg som knäpps fast i fram ingår. 



Jämförelse med Totsbots bamboozle:
 
Totsbots storlek 2 till vänster, Bambinex storlek 2 till höger

 
Bambinex är lite längre/högre. De är typ lika breda, men Bambinex är smalare i fram.

Positivt:
+Mjuk, skönt material mot huden
+Bra uppsugning
+Tillverkas i Europa

Negativt:
-Fyrkantig lite rivig kardborre
-För korta tabbar/kort framtill

Mitt utlåtande:
Eftersom jag gillar blöjor i bambu och speciellt formsydda. Så tänkte jag att dessa kunde vara bra att komplettera våra Totsbots bamboozle med. Men blev varnad att de är små i storleken.

Jag tänkte att jag ändå skulle gilla dessa då jag gillar Totsbots, känns lite lika. Men passformen passade inte här. Och jag gillar inte stora fyrkantiga kardborrar, de riskerar att riva barnet på benen tycker jag. Blöjan är för kort runt magen, kardborren riskerar att skava på ryggen/sidan. Tar mycket hellre en totsbots (som är en av favoriterna nu, trots att jag föredrar knappar framför kardborre, men blöjan i helhet är så bra med passform och material). Så tyvärr blev inte dessa nån hit hos oss. Men de är mjuka och sköna, bra uppsugning. Resåren i ryggen upplever jag som lite för hård och de är så smala i framtill att jag inte tror de passar upp till 20kg, speciellt inte om man inte vill att barnet ska ha en del av kardborren mot huden.

Inköpsställen:
http://www.butik.ugglan.eu
http://www.bambinex.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar