fredag 23 juli 2021

Vikblöjor: Trekantsvikning

Den lättaste vikningen tycker jag är trekantsvikning (näst efter limpvikning förstås). Detta använde jag redan från nyfödd, då barnet är mer stilla och inte ålar runt tycker jag detta funkar väldigt bra. Jag brukade förvika blöjan och bara fixa till när jag väl satt den på barnet, så slapp man stå och vika just under blöjbytet.

Jag har här en vikblöja i storlek 70x70 cm
 

 Börja med blöjan helt utlagd i sin fulla längd och bredd.

 Vik på mitten

 Vik ytterligare en gång på mitten, åt motsatt håll, så du får en fyrkant

 Dra i översta tyget så det ser ut såhär:
Du har nu en fyrkant underst och en trekant överst. Vänd på hela, så trekanten blir underst och fyrkanten uppåt.


  Vik in fyrkanten i rektangulära delar

Fortsätt vika in tills du har som en "limpa" i mitten (en lång rektangel)
 Vik upp nederdelen av triangeln

 Rulla in kanterna i benen

 Vik över "snibbarna" i kanterna

Fäst med blöjnål, snappi eller bara genom att stoppa in kanterna under sig själv (kan funka om skalet över sitter bra, sitter det lite löst och barnet är rörligt, kan blöjan ramla av om man inte satt fast ordentligt.

Positivt:
+ Billigt!
+ Torkar snabbt!
+ Kan användas tusen gånger, inga resårer som blir slappa eller kardborrar som blir dåliga
+ Enkelt att vika när man väl förstått hur man gör

Negativt:
- Kan vara svårt att få tätt i benen och rulla in kanterna bra
-  Blir blött runt hela kroppen (allt är ju uppsugande material)
- Kan behövas extra inlägg (egentligen inget negativt, men blir ett moment till)

Mitt utlåtande:
Jag fick vikblöjor av min mamma som jag själv haft som barn. I början tyckte jag det var lite krångligt och de var lite stora, fick 80x80 cm. Jag skulle haft 70x70 och kanske 65x65 i början då bebis var liten och vägde 2,9kg.
Jag blev bättre och bättre på att vika och i början fattade jag inte att man kan rulla in kanterna i benen och då rann det ofta ut kiss där. Men när man väl får till det är det en väldigt praktiskt blöja. Jag fäste med snappi eller genom att sätta in kanten bara. (Använde då PUL-skal som höll på plats rätt bra). 
Jag älskar att vikblöjor håller så länge, de som var 30år gamla och använts till 2 barn förut, var i bra skick och uppsugningen blir bättre efter ett par tvättar, så de var ju perfekta. Och kunde även användas som inlägg i en pocket tex. Och de torkar ju supersnabbt! Däremot kunde det bli väldigt blött, hela blöjan är ju i uppsugande material och väntade man länge med att byta blöja kunde hela blöjan vara helt blöt och då även hela underkroppen. Men med tillräckligt med uppsugning (jag vek in extra inlägg i mitten) så blev det inte lika blött. 
De är också lätta att få tag på, säljs på massa ställen, tex Ikea säljer dem nog som snuttefilt eller nått sånt. rutvävd bomull eller muslin brukar det heta, säljs ofta som filtar, men kan användas till massa olika saker, solskydd i bilen, torka upp spy, torka snoriga näsor, trasor, filt, blöja osv Jag använder vikblöjor än i dag, har alltid en i handväskan, ifall man behöver den, vilket händer då och då, även om vi har blöjfritt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar