fredag 23 juli 2021

Torrskikt

Torrskikt. Vissa behöver det, andra inte, vissa vill ha det ibland, andra skippar dem helt.
Vissa bebisar klarar inte att vara blöt för länge och behöver ett torrskikt som leder bort vätskan från huden, ner i de uppsugande delarna.
De flesta torrskikt är syntetiska, men det finns två torrskikt i naturmaterial, ull och silke.
Torrast tycker jag att fuskmocka och fleece känns. Men de blir lite varma tycker jag. Då är ju coolmax o coolpass bra, tex på sommaren, men de blir inte riktigt lika torra tyckte jag.
Och silke är ju ett bra naturmaterial, men blir inte helt torrt det heller. Men har funkat bra mot röd rumpa för oss, då de är lite antiinflammatoriskt.
Jag hann aldrig testa ull som torrskikt. Mest för att vi inte använde torrskikt särskilt ofta. Jag började med silke till natten men märkte snabbt att det inte behövdes. Kanske för att vi använde bambuvelour mot huden och det känns inte lika blött som mycket annat och kanske för att mitt barn pottades en del och sällan kissade under natten, hann jag till pottan snabbt på morgonen kom allt där, annars i blöjan, men på morgonen, och då hann hon inte ligga blöt länge innan byte. Ibland tog jag torrskikt om vi skulle iväg och jag visste att blöjan skulle sitta på lite längre och då föredrog jag coolpass eller fuskmocka.

Blandade torrskikt vi testat, överst från vänster:
Silke, polyester, fuskmocka, coolpass, mikrofleece

Mikrofleece:
Håller sig mjuk trots många tvättar. Tex Lilla lammets är underbart mjukt. Är ett av de torrskikt som känns torrast mot huden tycker jag, men kan även bli lite varmt (gjort av polyesterfleece) och är inte så bra mot miljön (finns ju tvättpåsar som ska minimera utsläpp vid tvätt, men hur bra de är vet jag inte alls). Vissa barn tål det inte alls och blir väldigt röda av fleece, medans andra inte klarar sig utan det.

Polyester:
Imse vimse hade nått torrskikt i polyester förut som kändes ganska torrt.


Fuskmocka:
Ett av de torraste torrskikten i tyg. Finns ofta "inbyggt" i pockets. Svårare att få tag på "löst". Håller sig rätt torrt. (Det på bilden köpte jag begagnat av någon som köpt på metervara och klippt ut)


Poops coolpass:
Coolpass är ett lite svalare torrskikt i polyester, inte alls så varmt som fleece. Håller sig relativt torrt tycker jag. Går att köpa lösa torrskikt från Poops. Mjukt.


Coolmax:
Sånt som brukar vara i träningskläder, håller sig rätt torrt. Jag störde mig lite på "rutorna" att de kan klistra fast lite i huden om det ligger löst och lämna rutor. Men ett bra svalt alternativ, finns i olika kvaliteter. Tex smårutigt i Milovia pockets känns bättre än större rutor tyckte jag.
 



Disana råsilke:
Lite jobbigare att tvätta då det kräver handtvätt i fin-tvättmedel. Men jag har slängt i mina i 60grader ibland, men de blir lite sprödare av det. Jag tyckte det funkade klockrent mot röd rumpa.
mer om silke i ett annat inlägg: http://tygisar.blogspot.com/2016/09/tillbehor-torrskikt-hemp-babies-och.html

Disana råsilke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar