tisdag 22 januari 2019

AIO: Blueberry Side snap Simplex

Blueberry Side Snap Simplex är en sidoknäppt all-in-one blöja med pocketfunktion. Inlägget är fastsytt i framkant och stoppas i fickan. Man kan välja att vika inlägget för mer uppsugning i fram eller bara stoppa det rakt in. Är lätt att boosta med extra inlägg. Öppningar både i fram och bak på blöjan, vilket gör att det fastsydda inlägget lättare letar sig ut i tvätten (man behöver alltså inte dra ut det innan tvätt om man inte vill)
Insidan är av birdseye bomull (finns även med ekologisk bomull) och utsida av PUL.
Blöjan kan förknäppas för att använda som dra-upp-blöja. De går även snabbt och smidigt att dra ner blöjan utan att knäppa upp. De stretchiga tabbarna ger även en bättre passform.
Tillverkade i USA.

Finns i 2 storlekar (finns även som new born och one size, men de är inte sidoknäppta)
Medium (5,5-13 kg)
Large (10-17 kg)



Mermaids

Till vänster birdseye bomull, med "tungan" ute, till höger organic (eko bomull) med tungan istoppad.


Två birdseye och en organic.

Några favoriter med sagoprint


Positivt:

+Funkar som dra-upp
+Stretchiga tabbar
+Smidiga, enkla
+nätt
+sidoknäppt
+smal gren

Negativt:
-Tabbarna kan läcka
-Finns bara med bomull mot huden (Jag hade önskat bambu)
-Priset
-Tabbarna är i material som kan släppa knappar

Mitt utlåtande:
Jag är svag för snygga blöjor och sagoprint. Så dessa blev snabbt favoriter. Även på slutet när jag knappt använde PUL bara ull, så fanns det en massa BB kvar. Det tar emot att sälja av dem. Även om lillans hud verkar trivas bäst med ull och bambu mot huden.
Jag tycker i och för sig att de i ekoBomull funkar bättre än birdseye bomullen, men det kanske är inbillning?
De flesta görs i birdseye, vanlig bomull, men vissa mönster finns även i ekologisk bomull och det verkar bli vanligare nu, när jag började med tygblöjor hade inte Blueberry eko bomull.
De släpper många preorders, beställ och betala först och få blöjorna efter ett par månader. Ett tag var det mycket förseningar och det var en väldig hype runt särskilda mönster. Jag vet inte om marknaden är lite mättad för nu är det inte alls lika stor efterfrågan på vissa mönster. Vissa mönster kunde säljas dyrare begagnat än nya. Men de var ju svåra att få tag på. Tror Blueberry gjort det lite lättare nu när de gjort nytryck på vissa och att de kommer så mycket nya prints att man inte hinner med.
Det ser jag som lite negativt med dessa, man blir snabbt beroende och vill ha fler o fler =)
Men för att prata om själva blöjan. Det är en väldigt bra design. Smal gren passar oss. Dra-upp-modell, väldigt smidigt. De kan förknäppas o dras på, som en up-and-go. Men jag gör sällan så, men de är ändå smidiga att sätta på. Kan knäppas på bra stående.
Men de stretchiga tabbarna kan läcka, om det kommer mycket kiss framåt. och de kan tappa knappar. Nån årgång hade väldiga problem o knappar flög av titt som tätt. Riktigt irriterande med en så pass dyr blöja. Men de verkar lite bättre nu, men många som har BB har upplevt minst en tappad knapp. Knappar kan inte sättas tillbaka utan du behöver en ny kam eller prym colour snap-knapp som sätts med kamtång eller prymtång med color snap-verktyget. Jag tror man kan be Lille moln om hjälp med detta, det kan även finnas tång hos sybehörsaffärer som man kan låna, eller att man skriver i tygblöjegruppen på FB, finns ofta nån som kan hjälpa till. Jag har själv lagat knapp åt en annan och sen skickat tillbaka den hela blöjan igen.
Så Blueberry är en av våra favorit AIO pga den bra passformen. Men jag hade hellre haft bambu mot huden. och jag får ofta boosta dessa, men det är rätt smidigt då de är pocket-funktion på dem. Jag tar ett litet thirsties inlägg eller ett litet lilla lammet bambu.
Vi klarade oss på M nästan hela blöjperioden, kunde ha L i slutet, men M funkade, men behövde mer uppsugning på slutet.

Inköpsställen:
www.lillemoln.se

2 kommentarer:

  1. Hej upplever du dem som små/stora i stlk? Min sin väger 9kg/ca 80cl. M el L?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar. Hoppas du fått svar nån annan stans också, men jag skriver ändå. (tips på snabba svar är gruppen Tygblöjor på Facebook)
      Vi klarade oss på M nästan hela blöjperioden, upp till 2 år alltså. På slutet var de lite små kanske, mest att mer uppsugning behövdes (då la jag i ett thirsitesinlägg så blev det bättre), men då vägde hon runt 12kg och var under en meter lång, ganska nätt. Då passade L, men L var länge för stor. Jag tyckte M passade väldigt länge, och L kändes rätt stor. Det är svårt att veta när man ligger mellan storlekarna viktmässigt, för andra faktorer spelar ju så stor roll då med. Jag hade nog köpt både en M och L och testat och hoppats kunna sälja om de inte passade. Jag upplevde ibland att blöjor kändes på gränsen till små ett tag, för att sedan passa bättre igen när hon växt lite mer, att passformen kan variera lite under tidens gång. Men vissa blöjor kände jag direkt att det var helt fel passform och även om de sparades och testades senare så satt de bara dåligt. Men Blueberry tyckte jag satt bra hela perioden.

      Radera