måndag 20 januari 2020

Formsydda: Alvehamn hempdry

Alvehamn hemp dry har en insida av coolmax (100% polyester), som ger torrare känsla mot huden. Passar bra som nattblöja, men även på dagen. Ännu en grej som är bra för en nattblöja är att den är i pocketmodell, med en ficka som man kan stoppa in valfria inlägg i. Den har även ett fastsytt "inlägg" i själva blöjan av hampafleece. Utsidan består av hampafrotté (55% hampa 45% ekologisk bomull)
Ska passa hela blöjperioden, one size. Sidoknäppt. Behöver skal, av PUL eller ull.
Öko-Tex Standard 100






Positivt:
+Insidan blir inte så blöt som andra formsydda
+Bra uppsugning

Negativt:
-Lite stel (men får gnuggas mjuk innan användning)
-Lång torktid

Mitt utlåtande:
Formsydda har en tendens att bli sträva efter mycket tvätt tyvärr, man får gnugga dem mjuka eller köra lite i torktumlare om man har sån. Men då dessa har coolmax mot huden blir den ju inte sträv på insidan, bara utsidan, vilket är rätt skönt om man som jag inte har torktumlare utan gnuggar blöjorna för hand varje dag, blir en hel del gnuggande. Annars föredrar jag naturmaterial som bambu. Men de blir lite strävt. De blir inte heller så blöta som andra formsydda, kan ju vara bra till tex natten. Men mitt barn störs inte av det blöta. Men jag tyckte att dessa var bra att varva med. Jag tycker den har bra uppsugning som den är, men alltid toppen att kunna lägga in fler inlägg efter behov, speciellt till natten brukade jag lägga i tex ett thirsties inlägg med.

Inköpsställen:
www.alvehamn.se
www.lillaeko.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar