onsdag 20 juli 2016

Ai2: Grovia hybrid

GroVia Hybrid är en allt-i-två blöja, one size, ska passa från 4,5kg upp till 13,6kg. (Som även ska gå att använda som badblöja) Finns med antingen kardborreknäppning eller knappar.
Skalet är i vattentätt tyg (100 % Thermoplastic polyurethane TPU) som andas och inlägg som knäpps fast. Insidan på skalet är ett slags meshtyg (100% polyester), som gör det luftigare, så inte det vattentäta materialet ligger direkt mot huden. (inte farligt om det skulle göra det, men kanske skönare såhär). Skalet har en knapp bak och en fram för inläggen. (Inlägg köps separat) Det finns 3st Grovia inlägg att välja på, beroende på vilket material man vill ha. (mer om dem längre ner)
Oftast ska det räcka att bara byta inlägget och använda skalet igen. (Funkar sådär i praktiken tycker jag, bra ibland, men med amningsbajs fick jag även tvätta skalet varje gång) Om skalet blivit fuktig kan man lufta emellan och har det kommit bajs i tvättas det, annars kan man tvätta var 3-5 gång eller så.
Grovia tipsar om att ha 5 skal och 24st inlägg för heltidsanvändning.


Knappar: Wild things, sweetgrass, modflower, drift x2, adventure
Kardborre: Persimon, sweetgrass
Jag bara älskar mönstren på Grovias skal!

Stay-dry-, no-prep- och bomulls-inlägg


GroVia Stay Dry Soaker Pad
Knäpps fast i skalet (större knappar än "vanliga" blöjknappar). Undersidan är av ett vattentätt material (TPU), vilket gör att skalet hålls torrt bättre och längre. Den absorberande delen består av 4 lager naturmaterial (55% hampa, 45% bomull). och överst ett lager polyesterfleece. Fleece känns torr mot huden även när barnet har kissat. Tar rätt lång tid att torka efter tvätt.
GroVia No-Prep Soaker Pad
Knäpps fast i skalet (större knappar än "vanliga" blöjknappar). Undersidan av ett vattentätt material (TPU), vilket gör att skalet hålls torrt bättre och längre. Den absorberande delen består av snabbtorkande mikrofiber som suger upp vätska fort. Översta lagret består av polyesterfleece. Fleece känns torr mot huden även när barnet har kissat.
No-prep innebär att inlägget går att använda direkt, kräver alltså inte flera tvättar (tvätta en gång innan första användning) så som naturmaterial gör, för att nå full uppsugning (typ 8 gånger innan de nått full uppsugning) dessa suger bra direkt. Torkar snabbt efter tvätt.
GroVia Organic Cotton Soaker Pad
Knäpps fast i skalet (större knappar än "vanliga" blöjknappar). Undersidan av ett vattentätt material (TPU), vilket gör att skalet hålls torrt bättre och längre. Den absorberande delen består av 5 lager naturmaterial (55% hampa, 45% bomull) Det är inget torrskikt på detta inlägg, det känns alltså blött nät barnet kissat i det. Tar rätt lång tid att torka efter tvätt.

Alla inlägg säljs i 2-pack.

Positivt:
+Kan räcka med att bara byta inlägg, och använda skalet igen
+Nätta, går att göra rätt små
+3 olika inlägg att välja på (sen går det ju att lägga i en prefold eller nått annat med, även om det ej kan knäppas fast som originalinläggen
+Fina mönster
+Både kardborre eller knappar att välja på till skalet

Negativt:
-Inläggen ligger inte riktigt stilla trots knappar, hasar runt, knölar och läcker ut i skalet
-Lite stela inlägg
-Sen är det lite irriterande att Grovia har egna knappar, som ej passar med de i min prym-tång, går en knapp sönder kan jag alltså inte byta och man kan inte göra egna inlägg som passar (smart tänk av dem så de får sälja mer av sina egna inlägg...)
-Priset, inlägg ingår ej när man köper skal och med både inlägg och skal så drar priset iväg lite tycker jag, men finns ofta begagnat.

Mitt utlåtande:

Först tyckte jag dessa var rätt värdelösa faktiskt, amningsbajset läckte alltid utanför inläggen och även utanför skalet många gånger. Men nu gillar jag dem, inlägget kunde ju sitta fast lite bättre så de inte vek in sig, knölade och blev kiss på sidan av skalet, men helt ok allt-i-2. De läcker inte utanför skalet längre, men blir rätt blött i skalet ibland. Men de är så fina och tanken är så smart, med utbytbara inlägg, så dessa har jag flera stycken av. Min lilla ålar väldigt nu, så inläggen kanske kommer att ligga still bättre när hon börjar gå, eller krypa sen.
Skalen har bara en knapprad men får en bra passform här. Även de i kardborre sitter bra, men kardborren tenderar att bli lite slö och dålig efter ett tag.
Ang inläggen: Sty-dry är lite stelt, måste gnuggas efter tvätt. Det suger ok tycker jag. Ett ok inlägg. Har hört att nån haft problem med att hampans naturliga oljor sätter igen fleecen (så vätska bara pärlas av och ej sugs upp) men detta har aldrig hänt mig.
No-prep känns rätt tjockt och suger bra. Men mikrofibern vill gärna titta fram bakom fleecen då inlägget ej vill ligga stilla och det gillar jag inte alls. (Mikrofiber ska ej ligga mot huden då det torkar ut och kan riva små sår i känslig hud). Men får man till det bra, så är det ett bra inlägg, suger bäst av dessa tre tycker jag nog.
No-prep
Jag önskar att de dolt mikrofibern bättre, man kan se litelite titta fram under fleecen.
Det i bomull känns rätt stelt och hårt det med, men jag gillar att de är naturmaterial. Men de är sånt tyg som känns väldigt blött tycker jag, tex rutvävd bomull känns inte lika stel och blöt som dessa, men helt ok inlägg med bra uppsugningsförmåga.

Kanske är dessa mer snygga än praktiska för oss, de låter så bra med lösa inlägg, men funkar sådär i praktiken, men de är ändå blöjor jag inte vill vara utan och inte kan sluta köpa fler av. Och varje gång jag bara tvättar inlägg och inte skal, ja det är ju lite mindre tvätt och lite av en vinst, så då och då åker en Grovia hybrid på barnets rumpa.

Inköpsställen:
www.lillaeko.se
www.babyrino.se
www.tygblojan.se
www.tygbolaget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar