söndag 3 juli 2016

PUL-skal; Lilla lammet

Ännu en favorit =) Ett väldigt bra PUL-skal för formsydda blöjor. Läckagesäkra, dubbla benresårer (jag föredrar helt klart skal med sånna). Tunt och mjukt, resåren kan lämna lite märken, sitter åt lite, märkena är väl som efter en strumpa.
Som alla PUL-skal andas det, men är vattentätt.
Jag använder dessa över olika formsydda och vikblöjor. Var perfekt till nyfödd tyckte jag, med vikblöja under.
Kardborren känns som den kan bli dålig över tid, jag har ett skal där den är helt slut (Ligger i min fixa-hög, ska byta kardborre på den nån dag..) köpt begagnat så jag vet inte hur mycket och länge det använts, men de tenderar att blir lite slitna, men så är det ju ofta med kardborrar tyvärr, men vissa är bättre än andra. Men de flesta skal ser fräscha ut ännu och fäster bra, och då använder jag ett av mina skal väldigt ofta, då det är en favorit.
Man kan använda skalet igen, om det bara kissats i och tvätta var 3-5:e gång ungefär, väldigt praktiskt.

Kommer i tre storlekar:
Stl 1 –  ca 3-9kg.
Stl 2 – ca 7-17 kg
Stl 3 – från ca 15 kg

Vi kan fortfarande ha strl 1 till 9mån 7,5-8 kg bebis, men det är trångt, speciellt med stora formsydda under, så jag har börjat med storlek 2 nu. Lite stort, men passar bra och sluter tätt. Jag knäpper det lite omlott där fram.

Storlek 1






Storlek 2



Storlek 1 och 2



Positivt:
+Sitter rätt bra även på nyfödd, då de är storleksanpassade
+Dubbla benresårer, jättebra!
+Mjukt, följsamt
+Håller tätt
+Torkar snabbt

Negativt:
-Lite klumpigt i början, beroende på blöja under

Mitt utlåtande:
Jag gillar som sagt dessa, dessa är favoriter över formsydda, kör nästan enbart dessa över formsydd. Rekommenderas varmt! Ibland saknar jag flikar att hålla limpvikt vikblöja på plats, men nu kör jag Thirsties duo wrap till inlägg och prefolds och dessa till formsydd. Kanske är bra att slippa flikar/ficka för inlägg när man har formsydd, torkar lite snabbare då.

Inköpsställen:
http://lillalammet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar