lördag 9 juli 2016

Pocket: Nanolo

Nanolo är precis som Billou väldigt lik Milovia, men lite större tycker jag. Men väldigt lik. De finns i tre versioner, med bambu insida, med coolmax och micromesh ("air system") och sen även som PUL-skal som verkar likna Milovias PUL-skal, men med bambu istället för fleece-flärpar för inläggen (Jag som ogillar fleecen på Milovias borde kanske köpa en Nanolo och testa nån dag.. vi får väl se.. jag har ju redan tillräckligt med PUL-skal egentligen.. =) och det verkar lite dumt när jag tänker efter, att ha uppsugande material på flärparna, då måste de ju tvättas oftare om de suger upp kiss där uppe... men det kanske de inte gör?!)
Jag köpte i alla fall på mig två olika sorters Nanolo i samma härliga mönster... Bambu-pocket och coolmax-pocket. Inlägg säljs separat, dessa har jag ej testat.

Nanolo pocket Bambu

Denna har en ovanlig insida, som jag aldrig sett på en pocket förut. Ett tunt rutvävt bambutyg. (lite som en mjuk och tunn vikblöja) Innanför bambuinsidan läggs valfritt inlägg. Stoppas i ficka som sitter i fram (typiskt).
De är one size från ca 4-5kg upp till 16-18kg. De kan kännas lite stora i storleken (gör alla os i början tycker jag) Men dessa är lite större än Milovias pockets. Lite större än Billou som jag skrev om tidigare.
Inlägg köps separat. Jag har tagit vad jag hade hemma, tex mikrofiber, Thirsties hemp dry, lilla lammet bambu osv.

 Insidan i rutvävd bambu




Positivt:
+Mjuk, skön insida
+Torkar rätt snabbt för att vara naturmaterial (då den är så tunn)

Negativt:
-Insidan känns ömtålig (står att man ska tvätta i tvättpåse, krångligt)
-Tvätt i 40 grader (men jag kör alla blöjor i 60 gradera och 2 tvättar har den klarat hittills...)
-Fickan i fram

Mitt utlåtande:
Känns lite för ömtålig, men jag kanske bara är nojjig. Jag får väl se efter ett tag hur bra den håller. Hittills funkar det ju bra, men den är bara använd 3 gånger. Jag tycker den känns så mjuk och skön så jag gillar den därför. Men tycker den känns lite för ömtålig och jag gillar verkligen inte fickan i fram på pockets. Men en helt ok blöja, jag ångrar absolut inte att jag köpte den.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se

 

Nanolo pocket Coolmax

Likadan som ovan, men med coolmax istället för bambu. Ska kännas torrt och svalt även när barnet kissat i blöjan. Inlägg säljs separat. Även denna är one size.





Positivt:
+Rymlig, lätt att boosta

Negativt:
-Fickan i fram

Mitt utlåtande:
Jag gillade bambun, men den kändes som sagt lite ömtålig, denna känns mer hållbar. Den är mjuk och skön. Jag gillar Nanolo, trots att de är breda. De är så mjuka och följsamma och detta Folk-mönster är så härligt! De är rymliga och lätta att boosta. Vill man ha coolmax pocket under natten kan nog denna vara ett alternativ, jag har själv inte testat natt med denna ännu, men funderar på det.Känns som en rätt bra blöja, trots den irriterande fickan i fram =)


Inköpsställen:
www.tygbolaget.se

Storleksjämförelse;
Coolmax och Bambu
Coolmax blöjan är några millimeter större, tror bambun krympt lite i tvätten kanske?! Eller så var det så från start, jag vet inte riktigt, men de är lite olika..

Billou, Nanolo och Milovia:


Jag älskar Milovias mönster; Folk, och blev så glad att Nanolo har ett liknande, även det namngett Folk. Trodde de var mer lika, tills jag la dem bredvid varandra, helt olika ju =) Men båda är så fina!!
Nanolo & Milovia Folk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar