lördag 2 juli 2016

PUL-skal; Thirsties Duo Wrap

Jag bara älskar detta skal =) Helt klart en favorit. Det enda dåliga är att jag upptäckte dem lite sent =) De har aldrig läckt, dessa kör jag så fort jag vill vara 100% säker mot läckage, tex i babyskyddet i bilen. På med denna och en Alvehamn bambu dag prefold, håller rätt länge och väl för oss.

PUL-skal är vattentäta, men låter ändå huden andas. Thirsties duo wrap är nätt och har perfekt passform för oss. Skulle nog vara svårt att klämma in stora formsydda under denna, men prefolds funkar perfekt. (Ska finnas en annan variant som är lite större o passar formsydda bättre, den har jag aldrig testat; Thirsties Diaper Cover)
Duo Wrap finns med både knappar och kardborreknäppning. Rätta mig om jag har fel, men jag såg en bild på ett knappskal och det hade inte "fliken" i fram, där man stoppar in prefolds/limpvikt vikis osv. Jättetrist om det är så! Jag har bara testat de med kardborre och där finns fliken. Denna kardborre är väldigt bra, verkar hållbar (mitt skal är begagnat, men bra kardborre, lite grånad, men fäster perfekt). Och resåren är lagom hård. Den har dubbla benresårer, det gillar jag verkligen!
Ofta går det att lufta skalet mellan användningar och man slipper tvätta det varje gång. (Tvättas så klart om det kommer bajs på, och då och då efter kiss, tror de brukar rekommendera att tvätta efter 3-5 användningar)

De finns i två storlekar och båda har knappar på höjden för att justera storleken och "växa" med barnet.
Storlek 1= 3-8 kg 0-9 månader
Storlek 2= 8-18 kg 9-36 månader

Jag kör just nu storlek 1 på 9 mån bebis på 7,5-8kg. Men storlek 2 börjar passa, men är lite stort ännu. Jag köpte det när hon vägde lite under 7kg och var rädd att det var för litet, men det passade perfekt, men jag var rädd att växa ur det snabbt, så jag köpte storlek 2 med, men de var enorma i början tyckte jag, fortfarande rätt stora men börjar passa. Men 1:an sitter bra ännu.


Storlek 1


 Storlek 2 till vänster bredvid storlek 1 till höger, båda uppknäppta till största storlek.

Storlek 2 (underst) i minsta knäppning med storlek 1 ovanpå, största knäppning. Det ser inte ut som så jättestor skillnad, men storlek 2 känns större på minsta knäppning än 1:an på största (såklart, då de ska skilja i storlek) De blir ju lite andra när man drar ut dem med.


Positivt:
+kardborre, lätt att justera storlek till små bebisar
+dubbla benresårer, läckagesäkra
+torkar snabbt (som typ alla pul-skal)
+Nätta, perfekt till prefolds eller limpvikt vikblöja

Negativt:
Kan inte komma på nått, det enda jag önskar är att jag upptäckt dem tidigare och att jag köpt fler i lite roligare mönster (tex aspen grove ser ju helt fantastiskt ut)

Mitt utlåtande:
Köp! =) Man kan ju tro att jag är sponsrad av Thirsties som jag går på (det är jag tyvärr inte...) Men dessa är verkligen bra. Så ja, jag rekommenderar dem varmt.

Inköpsställen:
www.tygbolaget.se
http://tuvellin.se
http://www.babyrino.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar